HOME  

 

Lichtbende biedt lesmateriaal en workshops als aanvulling op de voorstelling KO met de VLO voor de groepen 1 t/m 6 van het primair onderwijs.

HET LESMATERIAAL bestaat uit: voorbereidende lessen, verwerkingslessen en knutsel-opdrachten. De knutselopdrachten kunnen klassikaal of individueel worden uitgevoerd. Hierbij ontdekken de kinderen zelf de mogelijkheden van licht, schaduw en animatie. Bij de digibord opdrachten worden de leerlingen voorbereid op de voorstelling met oefeningen en informatiefilmpjes over animatie, de toverlantaarn en het vlooiencircus. Zie hieronder.

Discipline: Audiovisuele kunst, muziektheater, cultureel erfgoed.

Kerndoel: Oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie.

 

Het lesmateriaal richt zich op drie aspecten van de voorstelling:

De inhoud: De verhaallijn en de betekenis van het verhaal. Leeraspecten: fantasie prikkelen, inlevingsvermogen, herkennen van een verhaallijn, verbeelding.

De vorm: Animatie, projecties en muziek (audiovisuele kunst, muziektheater).

De techniek: Kennis verwerven over de werking van licht, schaduw en toverlantaarns (sluit aan bij natuur & techniek). De toverlantaarn is rond 1659 uitgevonden door de Nederlandse wetenschapper Christiaan Huygens (geschiedenis canon) en maakt deel uit van het Nederlands cultureel erfgoed.

KO IN DE KLAS

 KLEURPLAAT

LESMATERIAAL bij KO met de VLO





DIGIBORD - OPDRACHTEN
 

bij voorbereidende les 2: Naar Ko met de Vlo

 

   

De voorstelling Ko met de Vlo

Jullie gaan een voorstelling bekijken die gemaakt is door 4 mensen; twee kunstenaars, een acteur en een muzikant. Samen zijn zij Lichtbende.

De voorstelling vindt plaats in een donkere ruimte. Op een doek zie je schaduwen en lichtbeelden, die heten projecties.

De projecties in deze voorstelling worden gemaakt met hele oude apparaten. Die heten toverlantaarns. Ze komen uit de tijd toen de televisie, de bioscoop en film nog niet bestonden.

Tijdens de voorstelling kun je de toverlantaarns zien. Ze staan voor het doek waarop de projecties te zien zijn.

Naast het doek zit ook de muzikant. Zij maakt live de muziek die past bij de beelden.

     
 

De toverlantaarn

In dit filmpje zie je hoe de toverlantaarn er uitziet en hoe de toverlantaarn werkt.

In het filmpje zie je een poppetje dat in de toverlantaarn schuift. Wanneer je het licht van de lantaarn aanzet, zie je de projectie van het poppetje  op het doek. In de toverlantaarn zitten lenzen die de projectie omdraaien.

De toverlantaarn is een heel oud apparaat. Maar er zijn nog steeds apparaten die lijken op een toverlantaarn. Met welk modern apparaat zou je de lantaarn kunnen vergelijken?

 

   
 Animatie

Het verhaal “Ko met de Vlo” wordt verteld zonder woorden. Met de projecties van de toverlantaarn kun je over het doek bewegen. Zo ontstaan bewegende figuren. Dat noemen we animatie. In het volgende filmpje zie je hoe dat gedaan wordt.

 

 

 

 

 
   
Beeld en Muziek

In de voorstelling ‘Ko met de Vlo’ past de muziek precies bij de beelden die op het doek te zien zijn. Samen maken zij het verhaal.

Kijk hoe dat gebeurt in het volgende filmpje.

     





OPDRACHT 1.

Lees de volgende zinnen.
Welke plaatjes en welke muziekstukjes horen daarbij?
 

     
Het is nacht aan de Amsterdamse grachten.
De wind waait door de straat.
Ko is een zwerfhond en is op zoek naar eten.
Springende vlooien zitten in zijn vacht verstopt.
     





OPDRACHT 2.

Welke woorden en welke geluiden horen bij de volgende plaatjes?
 

     

fietsen -  vallen - stofzuigen - wassen - vechten - marcheren

 
  Vlooien

Voor wie niet weet wat vlooien zijn! Deze film vertelt het allemaal. Van vrolijk vlooiencircus tot irritante bloedzuigers.

 
Een kijkje achter de schermen

Wat er allemaal bij komt kijken als je een voorstelling in een theater wilt spelen:  schermen opbouwen, projectoren aansluiten, het licht en het geluid afstellen. Het opbouwen en afbreken van de set duurt ongeveer vier keer zo lang als de voorstelling zelf.

 

p